Надзвичайні події | |
АДМІНІСТРАЦІЯ ПОЛТАВСЬКОГО ЦЕНТРАЛЬНОГО РИНКУ НЕ ХОЧЕ ГОВОРИТИ ПРО ПОЖЕЖІ |
Політика | |
Полтавської мерії треба брати приклад з Одеської |
Україна і світ | |
Двійник Енштейна працює таксистом в Нью-Йорку |
Суспільство | |
САЛАТ «ОЛІВ'Є» ОЧОЛИВ ТОП ПЕРЕДНОВОРІЧНИХ СТРАВ ПОЛТАВЧАН |
Скандали | |
НА САККО ПРОДОВЖУЮТЬ БУДУВАТИ АВТОЗАПРАВКУ |
Спорт | |
Как проходят новогодние каникулы полтавчан: велосипедисты открыли сезон 4 января (фото) |
Культура | |
Педагоги стали кращими «Студентами року – 2012» |
Люди | |
Людмилі Гурченко 12-го листопада виповнилося б 77 років |
Авто | |
Ціни на бензин можуть знизитися |
Офіційно | |
Дітей реєструють безкоштовно |
Главная » Статьи » Культура » Культура |
З майстринею особисто познайомилася у Великій Багачці в
травні 2008 року на відкритті пам’ятника кобзарю Кушнерику. Жінка продавала
маленькі ляльки по 10 грн. і великі по 60.Удруге зустрілися на Сорочинському ярмарку. - Наталіє Олександрівно, звідки з’явилася ідея відродити
прадавню українську ляльку-мотанку? - Коли я була
маленькою, у мене бабуся такі ляльки робила. Але лише протягом 2003-2004 років
почала відшуковувати матеріал у різних етнографічних книгах. У журналі
«Київська старовина» за 1904 рік знайшла статтю Марка Грушевського (4-й брат
самого Михайла Грушевського). Там було цікаво описано про усілякі ляльки. - А ким Ви до цього працювали? - Я закінчила Харківську
академію культури. Двадцять років працювала бібліотекарем у 1-му читальному
залі Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г.Короленка.
А зараз повністю присвятила себе відродженню даної справи. Ходжу до стареньких
бабусь і збираю матеріал про ляльку-мотанку в Полтавській області. - Уже влаштовували десь персональні виставки чи
майстер-класи? - Здобула ІІ місце на
фестивалі у с. Черняхівка, присвяченому Марії Башкірцевій. Давала майстер-класи
у Решетилівці на святі «Воскресни, писанка», у Пирогове в дні «Українське село
запрошується», у педагогічному університеті… На Сорочинському ярмарку в 2006
році екс-президент Віктор Ющенко придбав 6 моїх ляльок. А в музей українського
декоративного мистецтва на території Києво-Печерської лаври купили 2 ляльки. На
самому майстер-класі були присутніми 60 чоловік. - Що Вас надихає на створення таких шедеврів? - Моя донька має
багато ідей зі створення. Вона у мене навчалася в художній школі. - Розкажіть більше про феномен ляльки-мотанки в
українському етносі? - Лялька-мотанка в
час свого виникнення виконувала важливу роль в обрядах. Вона пов’язана з
давніми язичними культами землі, весняного пробудження природи, вшанування
духів предків. Ймовірно праобразом її є культові жіночі фігурки з глини, що
належать до трипільської культури. Вони є втіленням богині-покровительки
домашнього вогнища. Такі ляльки-опудала, як Масляна, Марена, Купайло і Русалка,
що є символами вмираючих і воскресаючи богів мають своє продовження саме в
ляльці-мотанці, яка втілює зв’язок поколінь, безкінечний ланцюг життя. Ще в ХІХ ст. у приданому дівчини в Україні обов’язково були присутні ляльки-мотанки, що як давні божества піклуються про добробут сім’ї, є втіленням любові, затишку, охороняють здоров’я дітей. Подаровану ляльку жінка зберігала аж до появи свого первістка. Таку ляльку клали перед тим, як покласти туди дитятко. Також лялька-мотанка вважалась втіленням душі предків, заступником проти злих чар. - Який вигляд в ідеалі має лялька-мотанка? - Являючись магічним
символом-оберегом вона не має ігрових ознак: рук, ніг, власне тулуба (об’ємною в
неї є лише голова). Іконографічно визначальним в ляльках-мотанках є хрест на
обличчі: солярний знак Сонця, вогню (хрест писаний в коло). Створюється вона шляхом
намотування, зв’язування, закручення. В українській міфології вузол (замкнуте
магічне коло захищає проти нечисті, символізує безперервність, долю). В основу
ляльки вплітаються сухі трави-обереги: любисток, м’ята, материнка. Роблять
мотанку без допомоги голки, яку використовують лише при оздобленні одягу та
виготовленні декоративних деталей. Марися
БОРИСЕНКО
| |
Всего комментариев: 0 | |